Jaarverslag 2024
Algemeen
Het
reizigersoverleg Hoeksche Waard – Goeree Overflakkee (RO HWGO) is een
reizigersplatform dat zich tot doel stelt de belangen van de reizigers te
behartigen die in de concessie Hoeksche Waard – Goeree Overflakkee van het
openbaar vervoer gebruik maken. Dit gebied omvat 2 gemeenten (Goeree
Overflakkee en Hoeksche Waard) met ruim 142.000 inwoners.
Exclusief
de gebieden die onder de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) vallen, is
het reizigersoverleg HWGO één van de drie consumentenplatforms voor het
openbaar vervoer die binnen Zuid-Holland functioneren.
Belangrijkste ontwikkelingen
In
2024 zijn er de nodige ontwikkelingen geweest die van grote invloed zijn
geweest op het openbaar vervoer in ons concessiegebied. We laten ze hieronder
revue passeren.
- Marketing
en effect COVID-19 pandemie: in de loop van
2024 werd duidelijk dat de toename van het aantal reizigers minder snel
ging dan verwacht, waardoor het langer duurde voordat het aantal het
reizigers het niveau van voor de COVID-19 pandemie weer bereikt zou
worden. Het aantal reizigers is nu ongeveer op het niveau van 80% van de
voor de COVID-19-periode. We besteden veel aandacht de
marketingactiviteiten van Connexxion om meer reizigers te trekken naar het
openbaar vervoer.
- Aanbesteding
ov concessie HWGO: in 2024 hebben wij een
bijeenkomst georganiseerd om ons voor te bereiden op het geven van advies
op het concept Programma van Eisen ov concessie HWGO. We mogen constateren
dat veel ons eerder advies door de provincie Zuid-Holland is overgenomen.
Aan het eind van 2024 is bekend gemaakt dat de concessie voorlopig gegund
is aan Transdev. Het moederbedrijf van de huidige vervoerder Connexxion.
- Doorstroming
ov: De provincie heeft ons
eerder mee genomen in het proces rondom het Uitvoerings- en
investeringsprogramma doorstroming OV. De provincie heeft de corridors in
ons concessiegebied gepresenteerd, die op dit moment geselecteerd zijn om
nader te verkennen welke maatregelen daarop mogelijk zijn om de
doorstroming van het openbaar vervoer te verbeteren. Met de beide
gemeenten moeten hierover nog afspraken gemaakt worden.
- Uitvoeringsprogramma
Bestuursakkoord Toegankelijkheid Openbaar Vervoer Zuid-Holland 2024-2028:
de provincie heeft het uitvoeringsprogramma gepresenteerd. Het proces
verloopt helaas rommelig. Verder
is het idee geopperd om een expertgroep samen te stellen over de
concessies heen en die 1 à 2 keer per jaar bij elkaar te roepen. Een lid
van het reizigersoverleg is bereid om hier aan deel te nemen.
- Kwaliteit
dienstverlening: vanwege de vele rituitval besteden veel aandacht
aan de oorzaak hiervan. Het blijkt dat tekort aan personeel en een hoog
ziekteverzuim hiervan de oorzaak zijn. Verder laat ook de punctualiteit te
wensen over. De provincie Zuid-Holland is voornemens een Connexxion
hiervoor een boete op te leggen.
- Gemeente
Goeree-Overflakkee/ Hoeksche Waard: heeft een
onderzoek laten uitvoeren naar de Basisbereikbaarheid op Goeree-Overflakkee.
Ook de gemeente Hoeksche Waard doet onderzoek. We hebben onze zorg geuit
dat de gemeenten de processen op elkaar afstemmen en met elkaar in gesprek
gaan over de uitkomsten van deze onderzoeken. Immers wanneer deze elkaar
tegenspreken heeft het openbaar vervoer daar onder te lijden.
- Afsluiting Heinenoordtunnel: ook in 2024 zijn er afsluitingen geweest
van de Heinenoordtunnel. De lessen van de afsluitingen in 2023 zijn ter
harte genomen. Geconstateerd mag worden dat regelen van het vervangend
vervoer goed is verlopen met dank aan Connexxion. Wij hebben voorgesteld
om hierover een evaluatie te houden en de uitkomsten beschikbaar te
stellen aan partijen die ook te maken gaan krijgen met afsluitingen van
belangrijke oeververbindingen als de Brienenoordbrug.
Organisatie
De
samenstelling van het HWGO-bestuur is in 2024 gewijzigd. De heer D. Moerkerk
namens ASDGO, is teruggetreden als vertegenwoordiger wegens drukken
werkzaamheden. Helaas heeft het ASDGO nog geen opvolger benoemd. De heer P. Mol
heeft een functie aanvaard bij de gemeente Goeree Overflakkee. Hierdoor is hij
teruggetreden als vertegenwoordiger van Rover. Ook Rover heeft nog geen
opvolger benoemd. Helaas is ons gewaardeerd (agenda)lid de heer A. Markus ons
ontvallen.
Samenstelling
HWGO-bestuur per 31-12-2023:
- Dhr. G. Janssen,
onafhankelijk voorzitter.
- Dhr. M. van
Balen, Algemene
Senioren Vereniging Oostflakkee A.S.V,
tevens penningmeester.
- Mw. L. van
der Feest, Platform Gehandicaptenbeleid Hoeksche Waard.
- Dhr. L.
Lemmens, Adviesraad Sociaal Domein Hoeksche Waard.
- Mw. W.
Noteboom, HVGO.
- Dhr. N.
Slikboer, Adviesraad Sociaal Domein Hoeksche Waard.
- Dhr. W.
Stout, Platform Gehandicaptenbeleid Hoeksche Waard.
- Dhr. A.H.
van Zon, Rover.
- Dhr. W.J.
van de Wetering, ambtelijk secretaris, TRIDÉE BV.
Daarnaast
is de heer A. Heinsberg (middelbare scholen, CSG Prins Maurits) agenda-lid.
Deelnemers
aan het openbaar deel van de vergaderingen van het RO HWGO:
- Dhr. F. Blanker,
concessiemanager HWGO, provincie Zuid-Holland.
- Dhr. R.
Broeren als opvolger van mw. J. Lansdaal, concessiebeheerder HWGO,
provincie Zuid-Holland.
- Mw. E. van
Ree, ambtenaar Mobiliteit, gemeente Hoeksche Waard.
- Mw. F.
Heijmans, ambtenaar Verkeer, gemeente Goeree Overflakkee.
Vergaderingen en bijeenkomsten
Gedurende
2024 heeft het platform HWGO 5 reguliere vergaderingen gehouden. Daarnaast zijn
er een aantal extra vergaderingen geweest waar leden van het platform aan
hebben deelgenomen. Hieronder een overzicht van de belangrijkste:
Reguliere
vergaderingen
·
12 februari, 8 april, 10 juni, 19 augustus en 11 november;
·
Op 17 januari 2024 is een sessie gehouden in het kader
van het concept Programma van Eisen voor de nieuwe concessie HWGO. Op basis van
deze uitkomsten hebben wij advies uitgebracht.
·
De voorzitters van het RO HWGO, RO DAG en RHM hebben
frequent overleg met de heren A. Heijman en S. van der Vliet van de provincie
Zuid-Holland om geïnformeerd te worden en van gedachten te wisselen over de
(landelijke en provinciale) ontwikkelingen. De overleggen vonden plaats op: 27
maart, 5 juni, 11 september en 27 november 2024.
Overige
bijeenkomsten
·
Het symposium Toegankelijkheid van de provincie
Zuid-Holland op 5 november 2024 in het provinciehuis Zuid-Holland in Den Haag.
·
Vergaderingen van het landelijk overleg van de
voorzitters van de ROCOV’s.
·
Vergaderingen van de landelijke werkgroep van de
ROCOV’s.
Uitgebrachte adviezen
Het
platform HWGO heeft in de loop van 2024 diverse adviezen uitgebracht. Daarbij
werd in sommige gevallen samengewerkt met andere reizigersplatforms om zodoende
sterker te staan richting provincie of vervoerder. Een overzicht van de
uitgebrachte adviezen:
Gevraagde
adviezen
1.
Advies
Ontwerp PvE concessie HWGO PZH: voor een zevental
onderwerpen spreken wij onze waardering uit dat zijn opgenomen in het concept
Programma van Eisen. Voor een 16-tal
onderwerpen geven ons advies dat varieert van het verhogen van het budget,
minimaproduct tot bedieningseisen en maatwerk vervoer.
2.
Advies Vervoerplan 2025 Connexxion:
we geven een positief advies op het vervoerplan 2025.
3.
Advies
Tariefplan 2025 Connexxion: we
geven een positief advies voor het verhogen van de tarieven met de LTI van
3,34%. Eventuele aanvullende tariefaanvragen vanwege de invoering van OVpay
zien wij graag tegemoet.
4.
Advies
Input haltes R-net in Hoeksche Waard:voor een 13-tal aan te leggen R-net haltes geven wij advies vanuit reizigersoogpunt. Het betreft een 13-tal adviezen
die variëren van het aanleggen van VOP en attentielichten tot het juist
inrichten van haltes voor blinden- en slechtzienden én het juist kunnen van
halteren langs het halteperron (afstand).
Ongevraagd advies
5.
Brief Halte kern Klaaswaal:we adviseren het mogelijk te houden dat het OV door de kern Klaaswaal rijdt.
Ook adviseren wij de Molendijk toegankelijk te houden voor het openbaar vervoer
en de halte Molendijk in de kern Klaaswaal te handhaven en zo nodig voor te
staan dat een (nieuwe) vervoerder de route door de kern Klaaswaal handhaaft.
Het openbaar vervoer blijft zo ook voor mensen die minder goed ter been zijn
toegankelijk.
6.
Brief Zienswijze concept
mobiliteitsplan Hoeksche Waard: we
waarderen dat er aandacht voor openbaar vervoer is in het mobiliteitsplan.
Echter onduidelijk is hoe de gemeente het ov denkt te optimaliseren. We zijn
positief dat er goede wandel- en fiets verbindingen naar bushaltes worden
gerealiseerd. We waarderen dat het open baar vervoer niet meegenomen wordt in
het streven naar publiek vervoerssysteem. Ook waarderen we het streven om
bedrijventerreinen beter bereikbaar te maken met het openbaar vervoer. we
wijzen erop het akkoord gaan met een loopafstand van 800 m. er een
bereikbaarheidsprobleem is gecreëerd.
Er
zijn in totaal dus 6 adviezen / brieven uitgebracht.
Subsidie
In
het jaar 2024 ontving het platform RO HWGO een subsidie van de provincie
Zuid-Holland om haar taken uit te kunnen blijven voeren. De provincie kent een
bedrag per boekjaar toe dat met de subsidiebeschikking gelijktijdig wordt
vastgesteld.
De
platforms RO HWGO en RO DAG betrekken gezamenlijk de secretariële ondersteuning
van TRIDÉE. Voor het RO HWGO is dat de huidige ambtelijk secretaris de heer
W.J. van de Wetering. Hiervoor was een contract afgesloten voor 1 jaar.
Landelijke ontwikkelingen
Op
landelijk niveau maken de gezamenlijke ROCOV’s deel uit van het NOVB
Consumentenorganisaties (NOVB-CO) in het Nationaal Openbaar vervoer Beraad
(NOVB). De gezamenlijke ROCOV’s kunnen punten op de agenda van het NOVB
plaatsen en daarnaast dient het NOVB de gezamenlijke ROCOV’s advies te vragen
over onderwerpen die binnen het Landelijke Tarieven Kader (LTK) spelen. DOVA
vraagt advies over de Landelijke Tarieven Index aan de gezamenlijke ROCOV’s. De
landelijke overleggroep ROCOV’s handelt deze adviesaanvraag namens de gezamenlijke
ROCOV’s af. De heer A. van Zon heeft zitting in deze overleggroep namens het RO
HWGO. De heer Janssen onze voorzitter neemt deel aan het landelijk overleg van
de voorzitters van de ROCOV’s. Beide gremia zijn onderdeel van de gezamenlijke
ROCOV’s.
Vooruitblik
Eind
2024 is de winnaar bekend geworden van het gunningsproces van de ov concessie
HWGO. De winnaar is Transdev, de moedermaatschappij van de huidige vervoerder. We
zullen ons in 2025 richten op de implementatie door Transdev. Een van de eerste
onderwerpen zal het nieuwe busmaterieel zijn. Daarnaast zijn we benieuwd naar het
vervoersaanbod van Transdev.
Verder
blijven we aandacht geven aan het openbaar gedurende het laatste jaar van de
huidige concessie. De kwaliteit van de dienstverlening zoals de punctualiteit dient
minimaal op peil te blijven.
We
blijven ons sterk maken in 2025 om de belangen van alle OV-reizigers (forenzen,
scholieren en sociaal recreatieve reizigers) goed te behartigen.
Februari
2025.