Jaarverslag 2024

 

  

Algemeen

 

Het reizigersoverleg Hoeksche Waard – Goeree Overflakkee (RO HWGO) is een reizigersplatform dat zich tot doel stelt de belangen van de reizigers te behartigen die in de concessie Hoeksche Waard – Goeree Overflakkee van het openbaar vervoer gebruik maken. Dit gebied omvat 2 gemeenten (Goeree Overflakkee en Hoeksche Waard) met ruim 142.000 inwoners.

Exclusief de gebieden die onder de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) vallen, is het reizigersoverleg HWGO één van de drie consumentenplatforms voor het openbaar vervoer die binnen Zuid-Holland functioneren.

 

 

Belangrijkste ontwikkelingen

 

In 2024 zijn er de nodige ontwikkelingen geweest die van grote invloed zijn geweest op het openbaar vervoer in ons concessiegebied. We laten ze hieronder revue passeren.

 

  • Marketing en effect COVID-19 pandemie: in de loop van 2024 werd duidelijk dat de toename van het aantal reizigers minder snel ging dan verwacht, waardoor het langer duurde voordat het aantal het reizigers het niveau van voor de COVID-19 pandemie weer bereikt zou worden. Het aantal reizigers is nu ongeveer op het niveau van 80% van de voor de COVID-19-periode. We besteden veel aandacht de marketingactiviteiten van Connexxion om meer reizigers te trekken naar het openbaar vervoer.
  • Aanbesteding ov concessie HWGO: in 2024 hebben wij een bijeenkomst georganiseerd om ons voor te bereiden op het geven van advies op het concept Programma van Eisen ov concessie HWGO. We mogen constateren dat veel ons eerder advies door de provincie Zuid-Holland is overgenomen. Aan het eind van 2024 is bekend gemaakt dat de concessie voorlopig gegund is aan Transdev. Het moederbedrijf van de huidige vervoerder Connexxion.
  • Doorstroming ov: De provincie heeft ons eerder mee genomen in het proces rondom het Uitvoerings- en investeringsprogramma doorstroming OV. De provincie heeft de corridors in ons concessiegebied gepresenteerd, die op dit moment geselecteerd zijn om nader te verkennen welke maatregelen daarop mogelijk zijn om de doorstroming van het openbaar vervoer te verbeteren. Met de beide gemeenten moeten hierover nog afspraken gemaakt worden.
  • Uitvoeringsprogramma Bestuursakkoord Toegankelijkheid Openbaar Vervoer Zuid-Holland 2024-2028: de provincie heeft het uitvoeringsprogramma gepresenteerd. Het proces verloopt helaas rommelig. Verder is het idee geopperd om een expertgroep samen te stellen over de concessies heen en die 1 à 2 keer per jaar bij elkaar te roepen. Een lid van het reizigersoverleg is bereid om hier aan deel te nemen.
  • Kwaliteit dienstverlening: vanwege de vele rituitval besteden veel aandacht aan de oorzaak hiervan. Het blijkt dat tekort aan personeel en een hoog ziekteverzuim hiervan de oorzaak zijn. Verder laat ook de punctualiteit te wensen over. De provincie Zuid-Holland is voornemens een Connexxion hiervoor een boete op te leggen.
  • Gemeente Goeree-Overflakkee/ Hoeksche Waard: heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de Basisbereikbaarheid op Goeree-Overflakkee. Ook de gemeente Hoeksche Waard doet onderzoek. We hebben onze zorg geuit dat de gemeenten de processen op elkaar afstemmen en met elkaar in gesprek gaan over de uitkomsten van deze onderzoeken. Immers wanneer deze elkaar tegenspreken heeft het openbaar vervoer daar onder te lijden.
  • Afsluiting Heinenoordtunnel: ook in 2024 zijn er afsluitingen geweest van de Heinenoordtunnel. De lessen van de afsluitingen in 2023 zijn ter harte genomen. Geconstateerd mag worden dat regelen van het vervangend vervoer goed is verlopen met dank aan Connexxion. Wij hebben voorgesteld om hierover een evaluatie te houden en de uitkomsten beschikbaar te stellen aan partijen die ook te maken gaan krijgen met afsluitingen van belangrijke oeververbindingen als de Brienenoordbrug.

 

 

Organisatie

 

De samenstelling van het HWGO-bestuur is in 2024 gewijzigd. De heer D. Moerkerk namens ASDGO, is teruggetreden als vertegenwoordiger wegens drukken werkzaamheden. Helaas heeft het ASDGO nog geen opvolger benoemd. De heer P. Mol heeft een functie aanvaard bij de gemeente Goeree Overflakkee. Hierdoor is hij teruggetreden als vertegenwoordiger van Rover. Ook Rover heeft nog geen opvolger benoemd. Helaas is ons gewaardeerd (agenda)lid de heer A. Markus ons ontvallen.

 

Samenstelling HWGO-bestuur per 31-12-2023: 

  • Dhr. G. Janssen, onafhankelijk voorzitter.
  • Dhr. M. van Balen, Algemene Senioren Vereniging Oostflakkee A.S.V, tevens penningmeester.
  • Mw. L. van der Feest, Platform Gehandicaptenbeleid Hoeksche Waard.
  • Dhr. L. Lemmens, Adviesraad Sociaal Domein Hoeksche Waard.
  • Mw. W. Noteboom, HVGO.
  • Dhr. N. Slikboer, Adviesraad Sociaal Domein Hoeksche Waard.
  • Dhr. W. Stout, Platform Gehandicaptenbeleid Hoeksche Waard.
  • Dhr. A.H. van Zon, Rover.

 

  • Dhr. W.J. van de Wetering, ambtelijk secretaris, TRIDÉE BV.

 

Daarnaast is de heer A. Heinsberg (middelbare scholen, CSG Prins Maurits) agenda-lid.

 

Deelnemers aan het openbaar deel van de vergaderingen van het RO HWGO:

  • Dhr. F. Blanker, concessiemanager HWGO, provincie Zuid-Holland.
  • Dhr. R. Broeren als opvolger van mw. J. Lansdaal, concessiebeheerder HWGO, provincie Zuid-Holland.
  • Mw. E. van Ree, ambtenaar Mobiliteit, gemeente Hoeksche Waard.
  • Mw. F. Heijmans, ambtenaar Verkeer, gemeente Goeree Overflakkee.

 

 

Vergaderingen en bijeenkomsten

 

Gedurende 2024 heeft het platform HWGO 5 reguliere vergaderingen gehouden. Daarnaast zijn er een aantal extra vergaderingen geweest waar leden van het platform aan hebben deelgenomen. Hieronder een overzicht van de belangrijkste:

 

Reguliere vergaderingen

·         12 februari, 8 april, 10 juni, 19 augustus en 11 november;

·         Op 17 januari 2024 is een sessie gehouden in het kader van het concept Programma van Eisen voor de nieuwe concessie HWGO. Op basis van deze uitkomsten hebben wij advies uitgebracht.

·         De voorzitters van het RO HWGO, RO DAG en RHM hebben frequent overleg met de heren A. Heijman en S. van der Vliet van de provincie Zuid-Holland om geïnformeerd te worden en van gedachten te wisselen over de (landelijke en provinciale) ontwikkelingen. De overleggen vonden plaats op: 27 maart, 5 juni, 11 september en 27 november 2024.

 

Overige bijeenkomsten

·         Het symposium Toegankelijkheid van de provincie Zuid-Holland op 5 november 2024 in het provinciehuis Zuid-Holland in Den Haag.

·         Vergaderingen van het landelijk overleg van de voorzitters van de ROCOV’s.

·         Vergaderingen van de landelijke werkgroep van de ROCOV’s.

 

 

Uitgebrachte adviezen

 

Het platform HWGO heeft in de loop van 2024 diverse adviezen uitgebracht. Daarbij werd in sommige gevallen samengewerkt met andere reizigersplatforms om zodoende sterker te staan richting provincie of vervoerder. Een overzicht van de uitgebrachte adviezen:

 

Gevraagde adviezen

1.    Advies Ontwerp PvE concessie HWGO PZH: voor een zevental onderwerpen spreken wij onze waardering uit dat zijn opgenomen in het concept Programma van Eisen.  Voor een 16-tal onderwerpen geven ons advies dat varieert van het verhogen van het budget, minimaproduct tot bedieningseisen en maatwerk vervoer.

2.    Advies Vervoerplan 2025 Connexxion: we geven een positief advies op het vervoerplan 2025.

3.    Advies Tariefplan 2025 Connexxion: we geven een positief advies voor het verhogen van de tarieven met de LTI van 3,34%. Eventuele aanvullende tariefaanvragen vanwege de invoering van OVpay zien wij graag tegemoet.

4.    Advies Input haltes R-net in Hoeksche Waard:voor een 13-tal aan te leggen R-net haltes geven wij advies vanuit reizigersoogpunt. Het betreft een 13-tal adviezen die variëren van het aanleggen van VOP en attentielichten tot het juist inrichten van haltes voor blinden- en slechtzienden én het juist kunnen van halteren langs het halteperron (afstand).

 

Ongevraagd advies

5.    Brief Halte kern Klaaswaal:we adviseren het mogelijk te houden dat het OV door de kern Klaaswaal rijdt. Ook adviseren wij de Molendijk toegankelijk te houden voor het openbaar vervoer en de halte Molendijk in de kern Klaaswaal te handhaven en zo nodig voor te staan dat een (nieuwe) vervoerder de route door de kern Klaaswaal handhaaft. Het openbaar vervoer blijft zo ook voor mensen die minder goed ter been zijn toegankelijk.

6.    Brief Zienswijze concept mobiliteitsplan Hoeksche Waard: we waarderen dat er aandacht voor openbaar vervoer is in het mobiliteitsplan. Echter onduidelijk is hoe de gemeente het ov denkt te optimaliseren. We zijn positief dat er goede wandel- en fiets verbindingen naar bushaltes worden gerealiseerd. We waarderen dat het open baar vervoer niet meegenomen wordt in het streven naar publiek vervoerssysteem. Ook waarderen we het streven om bedrijventerreinen beter bereikbaar te maken met het openbaar vervoer. we wijzen erop het akkoord gaan met een loopafstand van 800 m. er een bereikbaarheidsprobleem is gecreëerd.

 

Er zijn in totaal dus 6 adviezen / brieven uitgebracht.

 

 

Subsidie

 

In het jaar 2024 ontving het platform RO HWGO een subsidie van de provincie Zuid-Holland om haar taken uit te kunnen blijven voeren. De provincie kent een bedrag per boekjaar toe dat met de subsidiebeschikking gelijktijdig wordt vastgesteld.

Ook heeft het bestuur van het platform na de uitgevoerde kascontrole over het boekjaar 2024 haar penningmeester de heer M. van Balen gedechargeerd.

De platforms RO HWGO en RO DAG betrekken gezamenlijk de secretariële ondersteuning van TRIDÉE. Voor het RO HWGO is dat de huidige ambtelijk secretaris de heer W.J. van de Wetering. Hiervoor was een contract afgesloten voor 1 jaar.

 

Landelijke ontwikkelingen

 

Op landelijk niveau maken de gezamenlijke ROCOV’s deel uit van het NOVB Consumentenorganisaties (NOVB-CO) in het Nationaal Openbaar vervoer Beraad (NOVB). De gezamenlijke ROCOV’s kunnen punten op de agenda van het NOVB plaatsen en daarnaast dient het NOVB de gezamenlijke ROCOV’s advies te vragen over onderwerpen die binnen het Landelijke Tarieven Kader (LTK) spelen. DOVA vraagt advies over de Landelijke Tarieven Index aan de gezamenlijke ROCOV’s. De landelijke overleggroep ROCOV’s handelt deze adviesaanvraag namens de gezamenlijke ROCOV’s af. De heer A. van Zon heeft zitting in deze overleggroep namens het RO HWGO. De heer Janssen onze voorzitter neemt deel aan het landelijk overleg van de voorzitters van de ROCOV’s. Beide gremia zijn onderdeel van de gezamenlijke ROCOV’s.

 

 

Vooruitblik

 

Eind 2024 is de winnaar bekend geworden van het gunningsproces van de ov concessie HWGO. De winnaar is Transdev, de moedermaatschappij van de huidige vervoerder. We zullen ons in 2025 richten op de implementatie door Transdev. Een van de eerste onderwerpen zal het nieuwe busmaterieel zijn. Daarnaast zijn we benieuwd naar het vervoersaanbod van Transdev.

 

Verder blijven we aandacht geven aan het openbaar gedurende het laatste jaar van de huidige concessie. De kwaliteit van de dienstverlening zoals de punctualiteit dient minimaal op peil te blijven.

 

We blijven ons sterk maken in 2025 om de belangen van alle OV-reizigers (forenzen, scholieren en sociaal recreatieve reizigers) goed te behartigen.

 

 

Februari 2025.