VERSLAG REIZIGERSOVERLEG d.d. 19/08/2024
1.
Nieuwe concessie.
Er zijn 3 inschrijvingen ontvangen. Uiterlijk medio november wordt bekend wie gewonnen heeft. Daarna bestaat er nog 6 weken een bezwaartermijn.
2.
Betalen met bankpas.
Eind 2025 stopt de OV chipkaart voor iedereen.
Op dit moment is het mogelijk om met de bankpas te betalen, ook voor senioren die reizen met korting.
Bijzondere abonnementen (zoals het minimaproduct van de gemeenten Hoeksche Waard en Goeree Overflakkee en het 65+ dal abonnement) kunnen nu nog geen gebruikmaken van de bankpas.
Het aantal oplaadpunten voor de OV chipkaart wordt in dit licht de komende tijd ook teruggebracht.
Het Reizigersoverleg verzocht dringend volgend jaar veel aandacht aan de afschaffing van de OV chipkaart te besteden.
3.
Bezettingsgraad.
De bezettingsgraad van het OV is nog steeds substantieel lager dan voor corona.
Hierdoor is het niet reƫel om te verwachten dat het OV terug gaat naar de situatie van voor corona. Dit tot teleurstelling van het Reizigersoverleg.
4.
Ontwerp haltes R-net.
Er komt een R-net verbinding via Oud-Beijerland naar Goudswaard. Hiervoor worden alle haltes aangepast om te voldoen aan de eisen van R-net.
Het Reizigersoverleg benadrukte het belang van de veiligheid van de gebruikers van het openbaar vervoer door het aanleggen van zebrapaden en het plaatsen van borden boven het wegdek.
Dit omdat overal slechts aan één kant een fietsenstalling gepland is, wat leidt tot overstekende gebruikers van het OV.
5.
Afsluiting oeververbindingen.
Het Reizigersoverleg verzocht om een evaluatie met aanbevelingen op te stellen over dit onderwerp. Hierdoor kunnen andere reizigersoverleggen hiermee hun voordeel doen.
6.
Aansluiting in Maasdam.
De aansluiting van de bussen in Maasdam gaat vaak mis, zo bleek uit een poll van Hoeksche Waards Nieuws. Dit leidde tot een gesprek tussen de provincie en Connexxion.
7.
Mobiliteitsplan Hoeksche Waard.
Het reizigersoverleg is teleurgesteld in het standpunt van de gemeenteraad van de gemeente Hoeksche Waard over het onderdeel Openbaar Vervoer van het op te stellen Mobiliteitsplan.
Ondanks het in de raadsvergadering ingebrachte advies om niet te kiezen voor optie A uit de concept tekst (onderzoek doen naar mogelijke integratie OV en WMO vervoer en komst van één regiecentrale voor beide vormen van vervoer) is optie A wel benoemd als de ontwikkelrichting. Puttershoek, 24/08/2024