0ud-Beijerland, 5 november 2024.
Aan het College van Burgemeester en Wethouders
van de Gemeente Hoeksche Waard.
Postbus 2003 3260 EA Oud-Beijerland
Betreft: Zienswijze concept mobiliteitsplan.
Geacht College,
Hiermee stel ik u in kennis van mijn opmerkingen betreffende het concept mobiliteitsplan.
De tekst uit dit plan waar ik opmerkingen over heb, staat boven mijn commentaar en is vet
gedrukt. Aan het eind van deze brief geef ik u een samenvatting van de te verwachten
achteruitgang voor het OV te Oud-Beijerland.
4.4 R-net.
"De hoogwaardige en toegankelijke bussen van R-net rijden vaker en stoppen bij
minder haltes, wat niet alleen de reistijd verkort maar ook het comfort voor de
passagiers aanzienlijk verhoogd.”
"Rijden vaker”.
Tekst is niet correct: van 6 bussen per uur worden het 4 bussen per uur.
Lijn 171 en 172 (ieder een half uurdienst) zullen worden vervangen door 2 R-netlijnen die
ook ieder een halfuurdienst gaan bieden.
Uit de plannen maak ik op dat lijn 160 die nu tweemaal per uur via Oud-Beijerland en
busstation Heinenoord naar het Zuidplein rijdt, komt te vervallen. Per saldo een forse
achteruitgang voor Oud-Beijerland.
In plaats van 6 bussen per uur Oud-Beijerland-Zuidplein v.v. worden dit er 4 per uur.
"Stoppen bij minder haltes”.
Tekst is niet correct: voor 1 R-net lijn komen er vanaf het centrum méér haltes.
Er is een toename met 2 haltes vanaf centrum Oud-Beijerland (halte Bierkade) naar Zuidplein.
Eén R-netlijn gaat n.l. via bedrijventerrein De Bosschen rijden met 2 extra haltes en nog een
extra halte op busstation Heinenoord. Dit gaat ten koste van de halte Poortwijk Noord die van
6 bussen per uur teruggaat naar 2 per uur. Veel fietsers maken nu gebruik van Poortwijk
Noord omdat deze halte een hoge frequentie biedt. Na de scholierenhalte Zinkweg, is het de
halte met de meeste in- en uitstappers. De wijziging zal groot verlies aan reizigers opleveren.
"Wat niet alleen de reistijd verkort”
Tekst is niet correct, de reistijd wordt langer voor 1 R-net lijn.
Toename met 30% van de reistijd vanaf/naar centrum Oud-Beijerland (halte Bierkade) voor
één R-netlijn. Voor deze R-net lijn die via Busstation Heinenoord gaat rijden, zal de reistijd
vanaf centrum Oud-Beijerland naar Zuidplein met 30% toenemen! Namelijk i.p.v. 20
minuten nu met lijn 171/172 worden dit 26 minuten met de R-netlijn via Heinenoord.
4.4 Hub Heinenoord.
"Daarbovenop zijn bij de haltes A29/Molendijk en Busstation Heinenoord ook
parkeerplekken voor de auto beschikbaar, waardoor ze als hub fungeren voor reizigers
die vanuit omliggende gebieden komen.”
Het huidige busstation/hub Heinenoord ligt 3 stoplichten van de A29 af en biedt per bus
overdag een halfuurdienst en ’s avonds een uurdienst. Dit is niet erg aantrekkelijk voor een
hub. Vooral ’s avonds niet.
Voorstel: Wanneer er een hub aangelegd zou worden direct langs de A29 te Heinenoord, dan
kan met het R-net van Flakkee, samen met het R-net van Oud-Beijerland overdag een 7,5
minutendienst geboden worden en ’s avonds een kwartierdienst.
Dit zou een goed alternatief voor de auto zijn.
7.3 Publiek vervoer voor iedereen.
"Daarom onderzoeken we de mogelijkheden om de ov-lijnen over de bedrijventerreinen
te laten lopen, om zo de bereikbaarheid van deze gebieden te verbeteren.”
Voorstel om eerst onderzoek te doen naar de mogelijke vraag voor busvervoer op
bedrijventerreinen voordat de frequentie van de veel gebruikte halte Poortwijk Noord daaraan
wordt opgeofferd. Immers op bedrijventerreinen werken de mensen overdag en zitten ze niet
in de bus. ‘s Avonds en in weekeinde zullen er helemaal geen of weinig busklanten zijn.
Dit in tegenstelling tot een woonwijk waar de hele dag (winkelen – bezoek – uitjes) en ook in
het weekeinde gebruik gemaakt wordt van de bus.
8.4 We verbeteren de aansluiting met de metro en trein.
"Met de uitbreiding van het R-netwerk versterken we de verbinding met Rotterdam Zuidplein”.
Deze conclusie in onjuist, met de komst van het R-net verslechterd de verbinding van Oud Beijerland
(waar het R-net gaat rijden) met Rotterdam-Zuidplein. Bovendien neemt het
aantal ritten overdag af van 6 per uur naar 4 per uur, doordat lijn 160 komt te vervallen.
- Door de 6 minuten extra benodigde reistijd van 1 R-netlijn kunnen de twee R-netlijnen
niet in "patroon” ingelegd worden. Een "mooie” kwartierdienst per R-net van en naar
Oud-Beijerland-Zuidplein is niet meer mogelijk.
- Het voordeel voor reizigers uit de andere dorpen is niet meer dan een luxere bus
voor een deel van hun reis, Heinenoord- Zuidplein v.v.
Het nadeel voor 30% van de Hoeksche Waardse reizigers is een gemiddelde
reistijdverlenging van gem. 30% t.o.v. de huidige situatie met de dure R-net bussen.
"Om deze verbinding aantrekkelijker te maken zetten we ons in om de
stallingsmogelijkheden bij de metro te verbeteren en onderzoeken we de mogelijkheden
om de frequentie van de pontdiensten te verhogen.”
Voorstel om hier vooraf onderzoek te laten doen, b.v. door een ambtenaar van de gemeente
naar de kosten van frequentieverhoging van de pontdienst en het aantal fietsers dat nu van de
metro te Spijkenisse gebruik maakt. Zo kan snel een inschatting worden gemaakt of dit
zinvol zou zijn.
"Daarnaast verbeteren we de aansluiting op het treinverkeer door aan te sturen op een
dienstregeling die is afgestemd op de treinverbindingen vanaf Barendrecht, Rotterdam Lombardijen en Dordrecht.”
Opmerking: Er rijden nu geen bussen vanuit de Hoeksche Waard naar Barendrecht station.
Voor een levensvatbare verbinding zou minimaal een halfuurdienst, ook ’s avonds gewenst
zijn. Gezien de opstelling van de Provincie lijkt me dit onhaalbaar. Voorstel: "Barendrecht”
schrappen in de tekst. Hopelijk is de Provincie bereid om de bestaande busdienst naar
Lombardijen Station uit te breiden naar een half uurdienst, ook ’s avonds.
Bladzijde 48? Kaartje Hoeksche Waard met buslijnen.
Aan de zuidkant van Oud-Beijerland rijdt de bus niet door de bebouwing maar er langs.
Dit is de laatste jaren een trend. Het wordt gestaafd met studies, waarbij men rekent zonder
voor- en natransporttijden van en naar de haltes. Dit is onjuist.
Uit onderzoek is gebleken dat de meeste openbaar vervoer (OV) reizigers per inwoner komen
uit de eerste kring van 500 meter rond een halte. Hoe verder weg de halte, des te minder OV
reizigers per inwoner. Op grond hiervan zou een zo effectief en efficiënt lijnennet moeten
worden ontworpen voor de diverse plaatsen. Wanneer bussen ten zuiden van Oud-Beijerland
via de Randweg, Groeneweg en Kwakseweg gaan rijden, zoals op het kaartje is getekend, dan
is dit een slechte zaak. Het zal aanzienlijk reizigersverlies opleveren. Voorstel:
1) Bij studies met reële reistijden rekenen waarbij voor- en natransport (lopen van en naar
de halte) wordt meegenomen.
2) Een klantvriendelijker route ontwerpen, waarbij de bussen wel door Oud-Beijerland
zuid gaan rijden. Daarnaast is het voortbestaan van halte Sabina voor de reguliere bus
van belang vanwege de vele ouderen die daar wonen en de wijk Croonenburgh.
9.3 Monitoring, evaluatie.
Hier ontbreekt naar mijn mening het vastleggen wat er gemonitoord en bijgestuurd wordt en
wanneer en wie daarvoor verantwoordelijk is/wordt.
Voor de busdienst van een naar de Hoeksche Waard zou men kunnen monitoren en bijsturen:
1. Betrouwbaarheid: uitval van ritten, op tijd rijden.
2. Aantallen reizigers per dorp t.o.v. "oude” dienstregeling, groei of afname?
3. Bezetting van de carpool te Numansdorp en Heinenoord, toename?
4. Wijzigingen in routes en frequenties: hebben die de beoogde verbeteringen
opgeleverd? Zo niet, dan besluiten zo spoedig mogelijk bij te sturen.
Samenvatting slechter OV Oud-Beijerland n.a.v. concept plannen.
- Busdienst van en naar Zuidplein wordt fors minder. Gaat van 6 naar 4 bussen per uur,
- die niet in een 15 minuten patroon kunnen rijden, zoals nu lijn 171/172.
- De veel gebruikte halte Poortwijk Noord gaat van 6 naar 2 bussen per uur voor bestemming Zuidplein v.v.
- De haltes Sabina (veel ouderen) en Koninginneweg vervallen voor de "normale” busdienst.
- Het P&R terrein te Stougjesdijk, dat aanvankelijk was opgenomen in de plannen, wordt niet meer genoemd.
- Circa 70% van de inwoners van Oud-Beijerland woont straks meer dan 250 meter van
een bushalte. Dat was bij de busdienst vóór Corona nog geen 20%, met voor alle
haltes minstens elk half uur een bus van en naar Zuidplein (belangrijkste bestemming).
Graag hoor ik òf en welke aanpassingen u gaat maken naar aanleiding van mijn opmerkingen.
Met vriendelijke groeten,
W.H. Verhoeven
Spuizicht 54
3261 KK Oud-Beijerland.
e-mail: whverhoeven@kpnplanet.nl tel. 0186 622404